صدای افغان

ساخت وبلاگ

همایش علمی"تبیین جایگاه زن در اسلام" در شهر غزنی برگزار شد

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲

همایش علمی"تبیین جایگاه زن در اسلام" در شهر غزنی برگزار شد
همایشی به منظور نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفت در بین زنان مسلمان و جلو گیری از نفوذ فرهنگ غربی در جوامع اسلامی تحت عنوان "تبیین جایگاه زن در اسلام" در غزنی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آوا، علی رحم حسنی؛ مسوول برگزاری این همایش گفت: متاسفانه نفوذ فرهنگ غرب  در افغانستان رو به گسترش است، و زنان تحصیل کرده در انتخاب لباس، برخوردها و رفتار شان در اجتماع از فرهنگ غرب تقلید میکنند که مقابله با این تهاجم یکی از اهداف همایش می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی از سخنرانان این همایش نیز گفت در فرهنگ غربی به زن یک نگاه مصرفی و ضد ارزشی وجود دارد که کرامت زنان را در حد یک متاع و یک نمایش بازرگانی تنزل داده است.
وی تصریح کرد: اما نگاه اسلام به زنان مسلمان نگاه الهی است و در نگاه الهی زن از منظر انسانیت و کرامت مورد بحث قرار گرفته نه از منظر جنسیتی، بنابر این در فرهنگ اسلامی هیچ تبعیض بین زن و مرد وجود ندارد چون هر دو در کرامت انسانی مساوی هستند.
حاجی محمد رحیمی؛ استاد دانشگاه از سخنرانان دیگر این همایش گفت اسلام، دینی کامل است که برای تمام اقشار اعم از زن و مرد پیر و جوان الگو معرفی کرده است و از پیروانش خواست که در رفتار ها و برخورد های اجتماعی شان از همین الگو ها پیروی نمایند.
 آقای رحیمی گفت در جوامع اسلامی بسیار از آموزه های دینی و رفتار های اخلاقی اسلامی در مرحله شعار باقی مانده است کمتر افراد به این ارزش ها عمل کرده اند.

مسول برگزاری این همایش گفت فرهنگیان و خبرگان غزنی با ارسال دها مقاله و چکیده علمی به صورت گسترده در این همایش شرکت کرده و از آن استقبال کرده اند. حسنی گفت در پایان این همایش به شماری از مقالات برگزیده که از اصول دروست مقاله نویسی برخوردار بودند جوایز نفیس فرهنگی نیز داده شد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123930

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 155 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:36

مذاکرات حزب اسلامی و دولت به ننیجه مثبتی منتهی می شود

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۷

مذاکرات حزب اسلامی و دولت به ننیجه مثبتی منتهی می شود
مشاور رئیس جمهورغنی گفته است، مذاکرات صلح  بین حزب اسلامی حکمتیار و دولت، راه را برای مذاکرات سایر گروه‌های مخالف  باز خواهد کرد.

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری آوا،همایون جریر که داماد گلبدین حکمتیار نیز می باشد، در مصاحبه با بی‌بی‌سی با تاکید بر این که به عنوان مشاور رئیس جمهوری و مشاور شورای عالی صلح در مذاکرات شرکت داشته، گفت که مذاکرات دیروز "با روحیه بسیار مثبت" آغاز شد.

او گفت: "حزب اسلامی مثل طالبان یکی از گروه‌های مخالف مسلح بود که فعلا آمادگی‌اش را اعلام کرده برای آغاز تفاهم و مذاکره با دولت. این امر قطعا موثر است و بر مواضع گروه‌های خرد و بزرگ دیگری که فعلا علیه دولت در جبهه جنگ نظامی هستند، تاثیر خواهد گذاشت."

مشاور اشرف غنی گفت که درخواست‌هایی که نمایندگان حزب اسلامی مطرح کرده‌اند، "قابل بحث" هستند، اما چندان "دشوار نیستند."

او جزئیات این درخواست‌ها را فاش نکرد، اما گفت که این مذاکرات در پی چند دور گفت‌وگو "به نتیجه مثبتی منتهی خواهد شد".
جریر افزود که تفاوت مذاکرات اخیر نمایندگان حزب اسلامی با مذاکرات گذشته این گروه با دولت در آن است که این حزب اخیرا به صورت رسمی برای آغاز گفت‌وگوی صلح با دولت ابراز تمایل کرده و نمایندگان آن هم از صلاحیت لازم گفت‌وگو برخوردارند.

نمایندگان حزب اسلامی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزای هم بارها به کابل سفر و با مقام‌های دولتی گفت‌وگو کردند، اما به نتیجه چندانی دست نیافتند.

جریر گفت که در حال حاضر نمایندگان حزب اسلامی "مهمان" شورای عالی صلح هستند و گفت‌وگوهای آن‌ها با دولت هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.

حزب اسلامی از گروه‌های شورشی است که در حال جنگ مسلحانه با دولت افغانستان است، اما در مقایسه با گروه طالبان فعالیت محدودی دارد. بیشتر اعضای این حزب سال‌ها پیش به دولت پیوسته و در عرصه سیاسی فعالند و دارای سمت‌های مهم دولتی هستند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123927

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 144 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:28

چرا تجاوز عربی به یمن محدود می شود؟
عربستان سعودی گفته که ائتلاف نظامی تحت رهبری این رژيم، تجاوز به یمن را کاهش خواهد داد.

یک سخنگوی ارتش سعودی گفت که این ائتلاف همچنان به «پشتیبانی هوایی از نیروهای یمنی» ادامه خواهد داد.

این تصمیم در حالی اعلام شد که آمار کشته های حمله این هفته به بازاری در یمن دو برابر شده و به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است.

یک مقام سازمان ملل گفت که ۲۲ کودک در میان کشته ها هستند.

احمد اسیری؛ سخنگوی ارتش سعودی گفت:"هدف ائتلاف ایجاد یک دولت منسجم و قوی با ارتش ملی و نیروهای امنیتی قدرتمند است که بتوانند با تروریزم بجنگند و نظم و قانون را در سراسر کشور برقرار کنند."

به گفته او فقط تیم های "کوچکی" از نیروهای ائتلافی برای "تجهیز، آموزش و مشورت دادن" به نیروهای یمنی در این کشور باقی خواهند ماند.

بدیهی است که عربستان سعودی و هم پیمانان این رژیم، دلیل واقعی این تصمیم خود را اعلام نمی کنند و این احتمال هم وجود دارد که این امر هیچگاه اعلام نشود؛ زیرا این وابسته به عوامل پشت پرده ای است که سراغ آن را فقط باید از اسناد فوق محرمانه گرفت. با این حال، آنچه از قراین رویدادهای پیرامونی دنیای عرب و خاور میانه برمی آید، کارشناسان می گویند که چند عامل را می توان به عنوان علت های اساسی این تصمیم عربستان سعودی در تجاوز به یمن ارزیابی کرد:

۱. یکسال از آغاز تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانان غربی- عبری- عربی آن به یمن می گذرد. بر اساس آمارهای رسمی منسوب به منابع سازمان ملل، بیش از ۶۲۰۰ نفر در اثر این جنگ کشته شده اند که عمدتا به علت بمباران های بی رحمانه و کور رژيم سعودی و همدستانش جان باخته و اغلب کشته شدگان هم غیر نظامیان به شمول زنان و کودکان بوده اند.

این آمار اما همانگونه که ذکر شد «رسمی» است و بدون تردید، کل واقعیت های تلخ جاری در ماجرای یمن را بازتاب نمی دهد. کارشناسان می گویند که آمار واقعی، چندین برابر آن چیزی است که سازمان ملل اعلام کرده است. آنها در این زمینه به چند موضوع، اشاره می کنند و می گویند که سازمان ملل در موضوع یمن، هیچگاه بی طرف یا دست کم صادق نبوده است. این سازمان از همان ابتدا در برابر تجاوز نظامی سعودی به یمن سکوت کرده و در برابر فجایع ناشی از این تجاوز نیز در حد یک محکومیت ساده، اکتفا کرده است. نکته دوم اینکه یمن در یکسال گذشته، عملا در یک بایکوت رسانه ای قرار دارد. همان گونه که سازمان های امدادرسانی امکان و حق ارائه کمک به میلیون ها نیازمند را ندارند، رسانه ها هم اجازه بازتاب رویدادهای میدانی یمن را نداشته اند. در این میان، رسانه های غربی، آگاهانه ماجرای یمن را به فراموشی سپرده اند.

با این وجود، ادامه وضعیت یمن، دیگر به نفع رژيم سعودی نیست؛‌ زیرا این رژيم دریافت که امکان پیروزی در این جنگ وجود ندارد و به ویژه پس از کشتار فاجعه بار اخیر در حجه که حجم انتقادهای جهانی از جنایت های ضد بشری این رژيم بالا گرفت، هزینه های سیاسی آن را چندین برابر آنچه رژيم سعودی به دنبال آن بود، بالا برد.

بنابراین، هیچ بهانه ای بهتر از محدود کردن و کاهش تجاوز نظامی به یمن، برای خروج از این باتلاق برای رژيم سعودی وجود نداشت.

۲. عامل مهم دیگر که به نظر شماری از کارشناسان، مهم تر از عامل اول محسوب می شود این است که محدود سازی دامنه تجاوز نظامی به یمن از سوی رژيم سعودی، احتمالا بخشی از امتیازهایی بوده که روسیه در معامله با امریکا بر سر سوریه، به آن دست یافته است.

کارشناسان می گویند که روسیه در کنار ایران، در یمن، منافع راهبردی مشترک دارد و خروج بخش قابل توجه از نظامیان آن کشور از سوریه که اخیرا به دنبال دستور ولادیمیر پوتین، آغاز شد، با استقبال امریکا و عربستان سعودی مواجه گردید.

کاهش عملیات نظامی سعودی و هم پیمانانش در یمن نیز در واقع، شباهت نزدیکی به حرکت روسیه در مورد سوریه دارد؛‌ بنابراین، بعید نیست که این امر، تصادفی نباشد و بر اساس یک معامله چندجانبه میان روسیه، امریکا، ایران و عربستان، به دست آمده باشد.

۳. اخیرا شاهزاده ترکی الفیصل؛ از مهره های بانفوذ دربار سعودی، از تمایل عربستان برای گفتگوی مشروط با ایران خبر داد و شرط آن را نیز «خروج نیروهای ایران» از سوریه، عنوان کرد. کارشناسان می گویند که این موضع گیری، نشانگر انعطاف پذیری رژيم سعودی و تعدیل مواضع تهاجمی و هراس افکنانه آن در منطقه خاور میانه است. با این حساب، به باور آنها، بعید نیست که تصمیم به کاهش عملیات نظامی در یمن نیز در چارچوب همین تعدیل سیاست خارجی تهاجمی رژيم ریاض به منظور کاهش تنش با قدرت های منطقه ای نظیر ایران، صورت گرفته باشد.

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 138 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:28

حزب اسلامی، طلسم مذاکرات مستقیم را شکست
شورای عالی صلح از دیدار نمایندگان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با رهبری این شورا در کابل خبر داده است.

در خبرنامه شورای عالی صلح گفته شده که هیات حزب اسلامی به دعوت این شورا به کابل سفر کرده و روز پنجشنبه، ٢٧ حوت، با سید احمد گیلانی؛ رئیس و محمد کریم خلیلی؛ معاون این شورا دیدار کرده‌است.

محمد امین کریم، عبدالقدوس صافی و همایون جریر در هیات حزب اسلامی حضور داشته‌اند.

شورای عالی صلح گفته که دیدار روز پنجشنبه، دور مقدماتی گفتگوهای مستقیم صلح با حزب اسلامی بوده است.

محمد ایوب رفیقی؛ رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و محمد امین کریم؛ رئیس هیات حزب اسلامی، در یک کنفرانس خبری مشترک، گفتند که این گفتگوها ادامه خواهد داشت.

هفته گذشته گزارش‌هایی در مورد تمایل حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، برای شرکت در گفتگوهای صلح منتشر شده بود.

با این حال گروه طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور گفته است تا زمانی که پیش‌شرط‌های این گروه برآورده نشود، وارد گفتگو با دولت افغانستان نخواهد شد.

اقدام حزب اسلامی به آغاز گفتگوهای صلح به باور کارشناسان، نشانگر آن است که این حزب در صدد است تا همان گونه که در میدان جنگ، نقش و جایگاه خود را در کنار طالبان و سایر گروه های ستیزه جوی ضد دولت ایفا می کرد، در شرایط پس از جنگ نیز جایگاه خود را در معادلات سیاسی افغانستان بازیابد.

این امر به ویژه در شرایطی که طالبان رسما شرکت در گفتگوهای مستقیم صلح با دولت افغانستان را رد کرده اند به حزب اسلامی با شرکت در این گفتگوها، این امکان را می دهد که یک گام پیشتر از طالبان، به امتیازهای مورد نظر خود در این روند، دست پیدا کند.

اگرچه این حزب در طول سال هایی که با دولت اعلام جنگ کرده بود و نیروهای شبه نظامی وابسته به آن، در میدان های نبرد با نیروهای امنیتی درگیر بودند، در عرصه سیاسی نیز حضوری فعال و مؤثر داشت و مهره های وابسته به آن، برخی از کرسی های مهم دولتی تا سطح وزارت، رییس دفتر ریاست جمهوری، ولایت و... را عهده دار بودند. با این حساب، حزب اسلامی، حتی در شرایطی که درگیر جنگ با دولت بود، عملا در دولت حضور داشت و در یک بازی دوگانه، هم از میدان جنگ، امتیاز کسب می کرد و هم در عرصه سیاسی، نقشی اثرگذار و راهبردی داشت.

کارشناسان می گویند که این امر، ناشی از روابط نزدیک مهره های منسوب به حزب اسلامی با حامد کرزی؛ رییس جمهوری سابق بود. چنین به نظر می رسید که کرزی عنایت خاصی به اعضای حزب اسلامی داشت و شاید با گماشتن آنها به سمت های حساس و مهمی مانند وزارت و ولایت، به صورت غیر مستقیم، تلاش می کرد به آن حزب امتیاز بدهد و رهبری آن را به پیوستن به روند صلح، ترغیب کند؛ اما هیچیک از این نیات، تا پایان دوره ریاست جمهوری کرزی، برآورده نشد.

صرف نظر از این، اکنون که رهبران حزب اسلامی، عملا طلسم مذاکرات مستقیم با دولت را شکسته اند، یکبار دیگر طالبان از دیگر گروه های فعال در عرصه جنگ، به لحاظ سیاسی، در موضع انفعالی قرار گرفته اند. هرچند این احتمال بسیار ضعیف به نظر می رسد که این امر، مانع از کسب امتیازهای بزرگ توسط طالبان در میز گفتگوهای مستقیم صلح با دولت شود؛ زیرا هدف اصلی دولت از راه اندازی روند صلح، تشویق طالبان به ترک مخاصمه و نبرد مسلحانه است و این امر، با شدتی که در مورد طالبان، جریان دارد در باره دیگر گروه های تروریستی، قابل مشاهده نیست.

با این وصف، ناظران می گویند که آغاز روند گفتگوهای مستقیم صلح میان دولت و حزب اسلامی، برای شورای عالی صلح یک امتیاز محسوب می شود؛ زیرا اول اینکه این شورا را از وضعیت ناکارآمدی محض، تا حدودی خارج می کند و از حجم انتقادهای وارده بر آن، می کاهد و ثانیا، برای دولت این توجیه را فراهم خواهد کرد که تلاش های پرهزینه صلح، برخلاف آنچه منتقدان می گویند، تماما بی دستاورد و بی نتیجه نبوده است و مساله سوم هم اینکه آغاز مذاکرات مستقیم صلح از سوی حزب اسلامی، فشارها بر سایر گروه های تروریستی در زمینه لزوم آغاز مذاکرات مستقیم با دولت را از سوی عناصر میانه رو آنها افزایش خواهد داد و دولت می تواند از این رویداد به عنوان یک برگ برنده برای تحت فشار قرار دادن مخالفان مسلح خود، استفاده کند.

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 132 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:28

فراغت 59 تن از دانشکده عالی نرسنگ

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰

فراغت 59 تن از دانشکده عالی نرسنگ
فارغان دانشکده های نرسنگ(پرستاری) عالی و علوم متمم صحی دانشگاه طبی کابل طی محفلی، فراغت شان را با حضور وزیر تحصیلات عالی و مقامات این وزارت جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاری آوا، پوهنوال دوکتور فریده مومند؛ وزیر تحصیلات عالی ضمن تبریک به فارغ التحصیلان و اولیای ایشان، مسوولیت این جوانان را در قبال صحت جامعه را مهم خوانده افزود: مسلک مقدس طبابت، ایجاب می کند که رفتار خوش با بیماران و دردمندان صورت بگیرد و مردم ما به طبیبان وطن خودشان اعتماد بیشتر بکنند، تا از سرگردانی و مسافرت به کشورهای خارجی رهایی یابند.

موصوف علاوه کرد در کشور ما پزشکان خوبی در رشته های مختلف طبی وجود دارند که با جلب اعتماد مردم و ادای مسوولیت های طبی میتوان خدمات بیشتری را در عرصه طبابت در کشور انجام داد.

وی خطاب به فارغان گفت: وظایف شما از این بعد شروع می شود و شما باید برای اعتماد مردم کوشش های زیادی نماید تا رضایت مردم حاصل شود.

همچنان پوهاند(استاد) دوکتور شیرین آقا ظریف، رییس دانشگاه طبی کابل فراغت این محصلان را یک گام روبه جلو عنوان کرده گفت این فارغان به طوری مسلکی درس نرسنگ را آموخته است و میتوانند که اعتماد مردم را به دست آورند.

به اساس گفته های وی، این هفتمین دور فراغت محصلان رشته نرسنگ عالی و نخستین دور فراغت محصلان دانشکده علوم متمم صحی می باشد.

وی از ایجاد دانشگده جدید علوم متمم صحی در قالب دانشگاه طبی کابل از وزارت تحصیلات عالی سپاسگزاری نموده و آن را برای تامین صحت مردم با اهمیت خواند.

محفل با توزیع تقدیرنامه ها توسط پوهنوال دوکتور فریده مومند وزیر تحصیلات عالی به استادان دانشگاه طبی کابل به پایان رسید.

گفتنی است که از جمله فارغ شدگان، ۳۸ تن به شمول ۱۱ دختر از دانشکده نرسنگ عالی و ۲۱ تن دیگر بشمول هفت تن دختر از پوهنحی علوم متمم صحی می باشند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123923

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 176 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 5:39

یا محول الحول ولاحوال...!
در آستانه فرارسیدن نوروز وسال نو خورشیدی قرار داریم.
یکی از دعا هایی که همیشه درتحویل سال خوانده می شود، دعای یا محول الحول والاحوال است. یعنی خداوندا! وضعیت ما را تغییر بده به وضعیت بهتر. اما این وضعیت چه زمانی بهتر می شود؛ اگر ما هم چنان منفعل، بی تحرک و بی خاصیت باشیم وضعیت ما تغییر می یابد و بهتر می شود؟
بی تردید وضعیت ما تغییر پیدا نمی کند، مگر این که فرد و جامعه خود اراده کنند، و بخواهند که تغییر کنند و هم قبل از این بخواهد که تغیری بوجود آید باید به این نکته پی برده و دانسته باشد که حال خوبی ندارد، در وضعیت مطلوب به سر نمی برد، و از خداوند بخواهد که وضعیت مطلوب برای او فراهم سازد.
بنابراین در تغییر احوال این دو نکته لازم است، نخست این که وضعیت مطلوب چه وضعیتی است. دوم این که اراده ای که برای ایجاد وضعیت مطلوب بوجود آید. در این صورت است که وضعیت مطلوب محقق می شود. شاید این پرسش بوجود آید که وضعیت مطلوب دارای چه ویژگی هایی است؟ کدام وضعیت را می توان مطلوب دانست و کدام وضعیت را نامطلوب و ناپذیرفتنی به حساب آورد؟
وضعیت نسبت به جایگاه و منظر هر فردی متفاوت است، ممکن است در دید و نظر کسی یک وضعیت مطلوب باشد، اما به دید دیگری آن وضعیت چندان مطلوب نباشد. مطلوب بودن و نامطلوب بودن امر نسبی است، وضعیتی نسبت به وضعیت دیگر مطلوب دانسته می شود. نسبی بودن به معنای آن نیست که اصلا وضعیت مطلوبی وجود نداشته باشد، حتا همین وضعیت مطلوب را می توان با جامعه های دیگر سنجید و یک تعریف واضح بدست داد.
ما در جامعه زندگی می کنیم که قوم گرایی و نژادپرستی سخن اول و آخر را می زند. هر کدام از اقوام در جایگاهی که قرار دارند خود را بهتر و ارزش مند و مطلوب تر از سایر اقوام می دانند، نگاه برتری جویانه ای دارند. این قوم گرایی سبب شده است که نه تنها هم گرایی و تساهل میان اقوام بوجود نیاید، بلکه بسا از توانایی ها و انرژی ها در این راه ها استحاله و مستهلک شده و ارزش های انسانی را کم رنگ کند.
وقتی می گوییم ارزش های انسانی، منظور آنست که خداوند انسان را "بما هو انسان" کرامت بخشیده، و لقد کرمنا بنی آدم... الی اخر. در نژاد گرایی ها، کرامت انسانی به تعلقات قومی و نژادی او فرو کاسته می شود، ارزش های انسانی به ارزش های نژادی تغییر پیدا می کند. هر کس متعلقات قومی خود را دارای ارزش می داند. در جای دیگری از قرآن کریم می فرماید که ما انسان را از یک مرد و زن آفریدیم، آنگاه قبیله قبیله و شعبه شعبه قرار دادیم برای آن که یکدیگر را بشناسند". بنابراین اساس نژادهای گونا گون و اقوام مختلف آنست که زمینه و بستر شناخت از یکدیگر را فراهم کند.
در نهایت هم کسانی مقرب درگاه خداوند هستند و مشمول نعمت اخروی او قرار می گیرند که تقوای الهی داشته باشند. لذا جامعه ای که قبیله به جای خدا نشسته باشد و بت قبیله به جای خدا پرستیده شود حق و باطل با انتساب به قبیله شناخته شود، آن جامعه یک جامعه مطلوب نیست. این جامعه از هر منظری که نگریسته شود، یک جامعه نامطلوب است، چه از منظر دین نگریسته و چه هم از منظر حقوق بشر امروزی.
کسانی که حقوق بشر امروزی را معیار داوری قرار می دهند نیز به این نکته توجه دارند که تنها منبعی که انسان بودن را منهای تعلقات قومی و نژاد و زبانی او محترم و مکرم می دانند اتکا به خداوند است. اگر انسان به خداوند متکی نباشد و منبع کرامت خود را پروردگار خود نداند از هیچ منبعی نمی تواند کرامت خود را بدست آورد.
لذا دیندار بودن لزوما به معنای فراتر رفتن از نژاد و قوم و قبیله است. آنچه از اهمیت فوق العاده برخوردار است، این که جامعه افغانستان در ردیف کشورهای دین مدار دنیا قرار می گیرد. مردم افغانستان نیز خود را از متدینان دنیا می دانند. اما همین جامعه متدین از نژاد گراترین کشورهای جهان نیز است. یک معنای دیگر این سخن انست که هنوز روح قبیلوی بر روح و روان این مردم حاکم است. اکثر سیاست مداران. حکومت گران و بازیگران عرصه سیاست و قدرت کشورما، دنیا را با عینک نژاد می نگرند.
از برخی گفته ها و نوشته ها گاهی چنین استنباط می شود که حتا خداوند نیز با عینک نژاد نگریسته می شود. این وضعیت برای هر انسانی آزاده ای یک فاجعه است. هم به لحاظ زمانی و هم به جهت مکانی. ما در قرن بیست و یک زندگی می کنیم، قرنی که دنیا چنان بهم فشرده و کوچک شده است که مرزهای گذشته به شدت فرو ریخته و گویا انسان در یک دهکده کوچک زندگی می کند. ایده ها و اندیشه ی نژآد گرایانه و قوم محورانه در این عصر و زمان اندیشه سست بی بنیاد و مبنا به حساب می آید و نوعی واپسگرایی اجتماعی تلقی می گردد که چگونه جامعه وضعیت زمانی خود را درک نکرده و هنوز با اندیشه های ممسوخ و منسوخ و فرو مرده گذشته زیست می کنند.
از سوی دیگر جامعه ما یک جامعه یک جامعه دینی است، روح دینی و بدن با نژاد گرایی هیچ سازگاری ندارد.
لذا آمدن نوروز و سال جدید همان گونه که دست دعا می گشائیم و خداوند را به عظمت او می خوانیم از خداوند بخواهیم که وضعیت ما را دگرگون کند، ما را به سوی یک حالت مطلوب راهنما باشد. هم چنان که از خدا می خواهیم که سیاست و معیشت ما بر مدار درست درآید، این کاستی و بیماری روانی خود را نیز با خدای خود درمیان گذاریم و این وضعیت را یک بیماری مهلک بدانیم و از خداوند بخواهیم که توفیق فرا روی از این وضعیت فراهم کند.
بنابراین در سال جدید یکی از آرزوهای جدید مردم ما آنست که این وضعیت آشفته بهبود پیدا کند، از گرایش های قومی کاسته شود، دنیا در چهره انسانی آن برما به نمایش درآید.

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 135 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 5:39

حسینی مزاری در پیام نوروزی بیان کرد:

راهی که مارا در مقابله با دشمنان قوی و جهت ساماندهی وضع مردم و رساندنشان به رفاه مادی و تعالی معنوی توانمند می سازد

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۳

نجات از تمام توطئه ها و اقدامات جنایت کارانه و مقابله موفق با دست های پشت پرده و گروه های تروریستی ی دست آموز استکبار و ساماندهی زندگی مردم کشور در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی و برگرداندن صلح و ثبات و امنیت به افغانستان، در گرو پیروی از اسلام ناب محمدی(ص) است و بس

راهی که مارا در مقابله با دشمنان قوی و جهت ساماندهی وضع مردم و رساندنشان به رفاه مادی و تعالی معنوی توانمند می سازد

در آستانه فرارسیدن سال 1395، حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری پیامی منتشر کرد.
رئیس کل مرکزفعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در این پیام، ضمن تبریک سال نو، به عامل رسیدن به توفیقات پرداخته و از مردم افغانستان خواسته است تا برای رسیدن به عزت دنیا و سعادت اخرای مسیری را بپیمایند که آنان را در برابر دشمنان قوی و برای ساماندهی وضع هموطنان توانمند می سازد

متن کامل پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
یا مقلب القلوب والابصار - یا مدبراللیل و النهار - یا محول الحول والاحوال - حول حالنا الی احسن الحال
...............................................................

سال 94 را با تمام شیرینی ها و تلخی هایش پشت سرگذاشتیم و اینک وارد سال 1395 می شویم و به طور معمول روز های آخر سال این فرصت را پیش می آورد تا نگاهی به گذشته یکساله کنیم و بررسی سر انگشتی ی از تغییر و تحولات و خوبی ها و بدی های آن داشته باشیم و همواره هم این آرزو را می کنیم که در سال آینده به خوبی ها و خوشی ها افزوده و تلخی ها و بدی ها حذف گردد و یا به حد اقل برسد و یا به عبارت دیگر از خدای بزرگ توفیقات مزید می طلبیم اما نمیدانم که آیا به دنبال فهم این مطلب هم هستیم که توفیقات چگونه به دست می آید؟ آیا به خودی خود به این مهم دست پیدا می کنیم و یا بایستی راه خاص و مسیر مشخص را بپیماییم تا به توفیقات مطلوبی نایل آییم.

واقعیت امر این است که مطالعات تاریخی و نیز مشاهدات عینی ی میدانی نشان می دهد که به دست آوردن توفیقات چه در عرصه عزت یابی و چه در میدان سعادت خواهی، چه در دنیا و چه در اخرای، همه و همه در گرو حضور و وجود در دایره اسلام ناب محمدی(ص) و عمل دقیق، فراگیر و آگاهانه به دستورات خدا، اوامر و نواهی ی پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و سایر امامان معصوم(علیهم السلام) است.

چه این که اسلام ناب؛ اسلام قرآن، اسلام سنت و اسلام اهل بیت(علیهم السلام) است و اسلام خدامحور، اسلام عدالت محور، اسلام مجری حدود الهی، اسلام عامل وحدت و بیداری اسلامی و منشأ مردم سالاری دینی، اسلام مبنای حقانیت، معیار درستی تصمیمات و کنش‌ها، اسلام عامل هویت اسلامی و عزت ملی، اسلام عامل بصیرت و دشمن شناسی، اسلام ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم و اسلام مقابله با نظام مستکبر جهانی است و این اسلام قطعا مسلمانان را به سمت و سوی همان مطلوب متعالی رهنمون می کند که پیامبراسلام(ص) و سایر امامان معصوم(علیهم السلام) در زمان خودش، مردم را بدان سمت و سو دعوت می کردند و اگر در شرایط کنونی نیز مسلمانان برای رسیدن به این هدف اهتمام جدی پیدا کنند، قطعا متعالی خواهند شد و هیچ عاملی ولو بسیار قدرتمند، نمی تواند سد راه مسلمانان برای رسیدن به رفاه مادی و تعالی ی معنوی گردد.

اما اسلام غیر ناب که حضرت امام خمینی(ره) از آن به اسلام آمریکایی تعبیر فرموده اند؛ (اسلام وحدت شکنان و خشونت طلب ها، اسلام تشریفاتی، اسلام راحت طلب ها و بی دردها، اسلام مقدس مآب ها و متحزبین، اسلام هدف، توجیه گر وسیله، اسلام متمایل به دوستی با کفار، اسلام سلطه پذیری ی کفار، اسلام جدایی دین از سیاست، اسلام آزادی مطلق و اسلام سلطه پذیری از غرب) نمی تواند راهنمای انسانها به سوی کمال مطلوب گردد، بلکه پیروی از آن، فضای زندگی را غبار آلود کرده، نمی گذارد مسیر سعادت و خوشبختی را بپیماییم و گرفتار مصایب، انحرافات و ضلالت ها خواهیم گردید و حرکت قهقرایی و سقوط را در پیش خواهیم گرفت.

چنانچه نگاه گذرا به اوضاع جهان اسلام گویای این مطلب است که مسلمانان بریده از اسلام ناب محمدی(ص) چه آنانی که خود را منتسب به اهل سنت می خوانند و یا دسته ای که خویش را محب اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) نشان می دهند، هم به خود ظلم رواداشته و هم بر هم نوعان و هم کیشان خویش آسیب های فراوان و جبران ناشدنی ی وارد کرده اند و این روند، زمینه سؤاستفاده دشمنان اسلام را از طیف های گسترده مسلمانان فراهم آورده، به نحوی که مصیبت های فراوانی را با وسیله قراردادن این گونه مسلمانان بر جهان اسلام تحمیل کرده اند.

با توسل به امکانات جنگ نرم، رفتار و گفتار در راستای تکفیر و تضعیف و گناهکار شناساندن طرف مقابل، ایجاد اختلاف و دوئیت میان اقشار مختلف مسلمانان، دامن زدن به تفرقه های مذهبی و رو در رو قراردادن پیروان مذاهب و در نهایت با بهره گیری از روشهای جنگ سخت، اقدام به اعمال جنایت بار در عراق، سربریدن ها و خراب کردن خانه ها و زیر ساختهای کشور و سوزاندن مزارع و... در سوریه، تخریب و تضعیف در لبنان و ایجاد وحشت و بربریت در یمن و بحرین و قتل و غارت در جای جای کشور و به عزانشاندن هموطنان و تیره و تارکردن فضای افغانستان برای زندگی عامه و دیگر کشورهای اسلامی، از آسیا گرفته تا شاخ آفریقا، همه و همه توسط دشمنان و با استفاده از همین مسلمانانی است که از دایره اسلام ناب خارج اند و چه بسا در برابر آن قرار گرفته، تلاشهای زیادی برای نابودی این فکر و اندیشه دارند.

بنابراین نجات از تمام توطئه ها و اقدامات جنایت کارانه و مقابله موفق با دست های پشت پرده و گروه های تروریستی ی دست آموز استکبار و ساماندهی زندگی مردم کشور در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی و برگرداندن صلح و ثبات و امنیت به افغانستان، در گرو پیروی از اسلام ناب محمدی(ص) است و بس.

ازین رو سال 1395 می تواند سال پرثمر و مفیدی باشد، در صورتی که با پذیرش شرایط اسلام ناب محمدی(ص) خود را آماده بسازیم و برای رسیدن به افغانستان اسلامی، آباد و مستقل تلاش بی وقفه و مبارزه شبانه روزی در پیش بگیریم و هم می تواند سال غم بار و پرتنشی باشد، آنگاه که تن به تحمل زحمات ندهیم و با انحراف از مسیر اسلام اصیل و به دور از فراگیری علوم و فنون مورد نیاز، چشم و گوش خود را از تمام واقعیات موجود ببندیم.
اینجانب ضمن اینکه سال نو خورشیدی را ابتدا به مولا و مقتدایم حضرت صاحب الزمان، مهدی موعود(عج) و نایب برحقش حضرت امام خامنه ای و و سپس به تمام امت مسلمه، به خصوص هموطنان گرانقدرم تبریک می گویم، از همگان تمنا می کنم که همراه با طبیعت، لباس زیبای اسلام ناب محمدی(ص) را بر تن کنیم و در متن هم، مطابق دستورات آن عمل نماییم و بدینترتیب هم عزت دنیای خود را تامین کنیم و هم سعادت اخرای خویش را به دست آوریم.
والسلام علی من اتبع الهدای و دین الحق
سیدعیسی حسینی مزاری
28-12-94

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123925

مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) - کابل

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 140 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 5:39

اداره هواشناسی : سیلاب توام با طوفان در راه است
مسئول مطبوعاتی اداره مستقل هوانوردی افغانستان وضعیت جوی شماری از مناطق این کشور را بارانی گزارش کرد و درخصوص سیلاب توام با طوفان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری آوا، به نقل از منابع خبری در پی وزش طوفان توام با باران‌های شدید در کشورهای هند و پاکستان، وضعیت جوی شماری از مناطق افغانستان نیز بارانی گزارش شده است.

«کابل» و ولایت‌های هم‌جوار آن از شب گذشته تاکنون شاهد ریزش باران بوده است. در برخی ولایت‌های شمالی، شرق و غرب نیز بارندگی گزارش شده اما در جنوب هنوز باران نباریده است.

«قاسم رحیمی» مسئول مطبوعاتی اداره مستقل هوانوردی افغانستان می‌گوید که بررسی‌های بخش هواشناسی این اداره نشان می‌دهد که در روزهای آینده اکثر مناطق افغانستان شاهد ریزش باران‌های شدید و سیلاب توام با توفان خواهند بود.

وی افزود: پیش‌بینی بخش هواشناسی ما این را نشان می‌دهد که اکثریت مناطق افغانستان، مناطق غربی، شمالی و جنوبی افغانستان در چند روز آینده شاهد بارندگی شدید خواهد بود و همین طور در مناطق مرتفع احتمال بارش برف هم وجود دارد.

رحیمی می‌گوید که میزان بارندگی‌ها بین ۳۵ تا ۳۷ میلی‌متر پیش‌بینی شده است که ممکن سبب سرازیر شدن سیلاب نیز خواهد شد.

به گفته رحیمی وضعیت جوی در اکثر مناطق افغانستان تا روز شنبه هفته آینده بارانی پیش‌بینی شده است.

مسئول مطبوعاتی اداره هوانوردی ملکی افغانستان از مردم می‌خواهد که اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از خسارات بیشتر روی دست بگیرند.

وی از نهادهای مسئول مبارزه با حوادث طبیعی نیز می‌خواهد که برای کمک‌رسانی به موقع به مردمی که ممکن در پی ریزش باران‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌ها متضرر می‌شوند،خود را آماده کنند.

از سوی دیگر «ویس‌احمد برمک» وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، به صدای امریکا گفت که تمام آمادگی‌های کمک‌رسانی در حد توان این اداره در مرکز و ولایت‌های افغانستان صورت گرفته شده است.

وی گفت که در این راستا مؤسسات بین‌المللی در هماهنگی با حکومت افغانستان نیز آمادگی دارد تا در صورت بروز حوادث طبیعی به کمک مردم بشتابند.

برمک با اشاره به اینکه مرکز عملیاتی ما در کابل فعال است، گفت: با تمام ولایت‌های افغانستان در تماس هستیم و دقیقه به دقیقه وضعیت عمومی زیر نظارت ما است.

وزیر دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث گفت که مواد غذایی و غیرغذایی، وسایل برای عملیات نجات در کابل و ولایت‌های وجود دارد، تا در صورت بروز حوادث طبیعی برای نجات مردم رسیدگی صورت بگیرد.

برمک از مردم خواست مناطقی که در مسیر سیلاب قرار دارند، در صورت افزایش سیلاب‌ها مناطقشان را ترک کنند و به مناطق امن‌تر بروند.

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 151 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 4:20

نیکولاس هیسم:

سازمان ملل همچنان به حمایت از افغانستان متعهد است

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۳

سازمان ملل همچنان به حمایت از افغانستان متعهد است
نیکولاس هیسم، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز، گفته است که یوناما همچنان به حمایت از مردم افغانستان متعهد باقی خواهد ماند.

به‌گزارش خبرگزاری آوا، آقای هیسم افزود: در آستانه این مناسبت خانواده سازمان ملل متحد در افغانستان ابراز امیداوری می‌کند که سال پیش رو هماهنگی و همنوایی را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورد، که بعد از سال های جنگ سزاوار آینده ای بدون درگیری و پر از خوش بینی ها هستند.

در این پیام که به خبرگزاری آوا فرستاده شده آمده که خانواده سازمان ملل نوروز خوشی را برای افغان ها آرزو می کند.

در این پیام همچنان بیان شده است: نوروز فرصت ویژه ای برای افغان هاست. نوروز زمانی برای تجدید، جشن گرفتن و رشد ارزش های صلح و همبستگی میان نسل ها و جوامع است. نوروز به تنوع فرهنگی و دوستی میان مردم کمک می کند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123910

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 134 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 4:20

سي‌بي‌آر؛ كابوسِ كارمندان بلندرتبه دولتی

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۲

سي‌بي‌آر؛ كابوسِ كارمندان بلندرتبه دولتی
حكومت در همكاری با بانك جهانی برنامه‌ای را تحت نام سی‌بی‌آر،‌ يا برنامه ارتقای ظرفيت براي نتايج آغاز كرده كه براساس آن،‌ بست كارمندان برحال رتبه يك الی سه ادارات دولتی به اعلان گذاشته مي شود.

به‌گزارش خبرگزاری آوا، مسوولان برنامه ارتقای ظرفیت برای نتایج (CBR) می‌گویند که قرار است ۸۰۰ نفر از طریق این برنامه در وزارت‌خانه‌های مختلف استخدام شوند.
نجیب‌الله وردک، رئیس برنامه سی‌بی‌آر می‌گوید که روند استخدام ۶۸۲ نفر در بست‌های مختلف وزارت‌خانه‌ها جریان دارد.

آقای وردک افزود که کار استخدام ۲۴ تن به‌صورت کلی تکمیل شده و آماده قرارداد است.

به گفته او، در حال حاضر برنامه سی‌بی‌آر در ٢٢ اداره شامل ١١ وزارت خانه جريان دارد.

برنامه سی‌بی‌آر اما اين روزها كابوسی شده برای كارمندان برحال بست رتبه يك الی سه ادارات دولتی که نه بر سابقه كاری و نه هم به درجه تحصيل اين كارمندان رحم می‌كند.

اين برنامه در حقيقت چالشی است برای كارمندان كهنه‌كار كه خود را برای رقابت تازه آماده كنند.

علي افتخاری،‌ سخنگوی وزارت كار و امور اجتماعی می‌گوید که اين برنامه برای جذب شايسته‌ها با معاش‌هاي كافی است.

آقای افتخاری افزود: این برنامه به خاطر آن است؛ مثلا كسانی بيايند كه ظرفيت داشته باشند و يك معاش خوب هم تعريف شده به اين دليل كه اين‌ها دست به فساد نزند.

هم‌اكنون در برخی ادارات وظايف كارمندان برحال به اعلان گذاشته شده و بسياری از اين كارمندان نگران اند كه مبادا بر سر كرسی‌های آنان معامله شود.

تعدادی از این کارمندان دست به دامن شورای ملی شده اند که در نتیجه توانستند حمایت مجلس نمایندگان را به دست آورند.

مجلس نمایندگان بااین استدلال که مصوونیت شغلی کارمندان دولت را زیر سوال می‌برد، طی مکتوبی از حکومت خواسته است تا در این زمینه تجدید نظر کند.

این برنامه در حالی در حال اجراشدن است که هزاران بست خالی در ادارات دولتی وجود دارد و حکومت وحدت ملی با گذشت بیش از یک و نیم سال موفق به استخدام افراد در این بست‌های خالی نشده است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123911

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 145 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 4:20

سخنگوی وزارت معارف:

حدود ۳۵۰ هزار بی سواد در سال ۹۴ با سواد شده اند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱

حدود ۳۵۰ هزار بی سواد در سال ۹۴ با سواد شده اند
 مسوولان در وزارت معارف کشور می‌گویند که در سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۳۵۰ هزار فرد بی‌سواد در کشور سواد آموخته‌اند.

مجیب مهرداد، سخنگوی وزارت معارف در گفت‌وگو با خبرگزاری آوا، گفت: سواد آموزی یک برنامه بسیار مهم است و بر همین اساس در سال ۹۴، ۳۴۹ هزار و ۴۳ نفر تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند.

آقای مهرداد افزود که زنان ۵۳ درصد این سواد‌آموختگان را تشکیل می‌دهند.

به گفته او، تنها در بخش سوادآموزی ۷۰۰ هزار کتاب چاپ شده و در اختیار سوآموزان قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت معارف همچنان می‌گوید که از میان این سوادآموزان، ۲۹۳۵ نفر آنان تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار گرفته‌اند که ۴۲ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

برنامه سوادآموزی برای محو پدیده بی سوادی در کشور در بیشتر ساحات کشور برگزار همه ساله برای نه ماه برگزار می‌شود.

بی‌سوادی یکی از علت‌های بنیادین جنگ و ناامنی در کشور به شمار می‌رود.

بربنیاد آماریکه وزارت معارف کشور در همکاری با سازمان یونسکو ارایه کرده از مجموعه‌ی نفوس کشور ۳۱ درصد آنان باسوادند.

شمار مردان باسواد به ۴۵.۴ درصد و زنان باسواد به ۱۷ درصد می‌رسد.

این آمار نشان می‌دهد که کابل با ۵۲ درصد، پنجشیر با ۵۰.۸ درصد و کاپیسا با ۴۲.۸ درصد در صدر ولایت‌های باسواد قرار دارند.

زابل با ۱۳.۶ درصد، ارزگان با ۸.۵ درصد و هلمند با ۶.۱ درصد ولایت‌هایی استند که میزان افراد با سواد در آن بسیار کم است.

آخرین بار این آمار در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تجدید شده است.

این در حالیست که حکومت وحدت ملی پیش از این اعلام کرده که تلاش می‌شود تا پنج سال دیگر، شمار افراد باسواد در کشور به ۶۰ درصد برساند.

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در مراسم تجلیل از روزجهانی سواد تعهد کرده بود که میزان افراد با سواد در کشور تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۶۰ درصد خواهد رسید.

بااین همه، سخنگوی وزارت معارف تاکید می‎کند که برنامه سوادآموزی در سال آینده گسترش خواهد یافت.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123903

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 125 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 17:51

دور دوم نشست ترکیه و اتحادیۀ اروپا بر سر مهاجران برگزار می شود

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴

دور دوم نشست ترکیه و اتحادیۀ اروپا بر سر مهاجران برگزار می شود
دور دوم مذاکرات اتحادیۀ اروپا و ترکیه برای نهایی کردن توافق اولیۀ صورت گرفته در روز هفتم مارس، قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه در بروکسل برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری آوا به نقل از یورو نیوز، جلوگیری از عبور پناهجویان از ترکیه به یونان محور اصلی این نشست خواهد بود.

شهرهای ساحلی ترکیه از جمله ازمیر در حال حاضر مملو از مهاجرانی هستند که در انتظار یافتن راهی برای عبور از دریای اژه و رسیدن به یونان به سر می برند.
بر اساس این گزارش، دولت ترکیه در قبال متوقف کردن پناهجویان در داخل کشور خود و پذیرش بازگرداندن پناهجویان از یونان به این کشور از اتحادیۀ اروپا خواسته است بررسی عضویت ترکیه در این اتحادیه را سرعت بخشد
. یکی دیگر از شرط های ترکیه برای پذیرش این تعهد، پرداخت سه میلیارد یورو مازاد بر مبلغ سه میلیارد یوروی اختصاص داده شده به این کشور است که مورد توافق اتحادیۀ اروپا در نشست قبلی قرار گرفته است.

لغو روادید اتباع ترکیه به اروپا نیز از دیگر شروط  انقره برای امضای این توافق است. ضمن آنکه در ازای بازگرداندن هر پناهجویی که از راه غیرقانونی خود را به یونان رسانده یک پناهجوی سوری ثبت نام شده در اردوگاههای ترکیه به کشورهای اروپایی اعزام می شود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه و در آستانۀ این نشست دو روزه با بیان اینکه قرار نیست اروپا این توافق را به هر قیمتی به دست بیاورد، تاکید کرده بررسی سریع درخواست عضویت ترکیه در اتحادیۀ اروپا به معنای پذیرش این درخواست و قول ورود به اروپا نیست.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123905

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 17:51

۸ تفاهم نامه همکاری بین اسلام آباد و عشق آباد به امضا رسید

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۰

۸ تفاهم نامه همکاری بین اسلام آباد و عشق آباد به امضا رسید
در سفر «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و دیدار با مقامات اسلام آباد ۸ تفاهم نامه بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری آوا، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در سفر به اسلام آباد با «نواز شریف» نخست وزیر و «ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان دیدار و گفتگو کرد. با حضور نواز شریف و بردی محمد اف ۸ تفاهم نامه همکاری بین اسلام آباد و عشق آباد به امضای مقامات دو کشور رسید.

این ۸ تفاهم نامه همکاری در زمینه مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم در منطقه و تامین انرژی در کاخ نخست وزیری پاکستان در اسلام آباد به امضای مقامات دو کشور رسید.

بعد از امضای این ۸ تفاهم نامه همکاری نواز شریف در کنفرانس خبری گفت: پاکستان و ترکمنستان از لحاظ تاریخی و فرهنگی روابط دیرینه ای با هم دارند و این روابط دوجانبه بین دو کشور محکم و استوار است. هر دو کشور در مبارزه با تروریسم در منطقه و نیز در توسعه و گسترش تجارت و سرمایه گذاری با هم همکاری خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: افتتاح پروژه خط لوله گاز «تاپی» در سال ۲۰۱۵ باعث مسرت و خوشی است. با نهایی شدن این پروژه کمبود گاز در پاکستان مرتفع خواهد شد و از طرفی بر مشکل قطع برق در کشور فایق خواهیم آمد. اطمینان خاطر دارم که با گاز ترکمنستان چرخ اقتصاد در پاکستان به گردش در خواهد آمد.

وی در ادامه تصریح کرد: سیاست ما گسترش مناسبات منطقه ای است و در تلاش هستیم از طریق احداث کریدور اقتصادی با کشورهای آسیای میانه در ارتباط باشیم. پاکستان و ترکمنستان با توسعه زیرساخت ها می توانند در زمینه تجارت و گردشگری با هم مناسبات خوبی داشته باشند. تروریسم دشمن مشترک ماست و ما باید با همکاری هم با آن مبارزه کنیم.

قربانقلی محمداف در این کنفرانس خبری گفت: ترکمنستان و پاکستان با هم روابط دوستانه ای دارند و با امضای این ۸ تفاهم نامه همکاری بین دو کشور، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

وی در ادامه از تلاشهای اسلام آباد برای برقراری صلح و امنیت پایدار در افغانستان و تلاش برای برگزاری مذاکرات صلح افغانستان اظهار سپاس و امیدواری کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در ادامه سفرش به پاکستان با «ممنون حسین» رئیس حمهور پاکستان نیز دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار «ممنون حسین» گفت: اسلام آباد امیدوار است خط لوله گاز «تاپی» تا سال ۲۰۱۸ میلادی به اتمام برسد. پاکستان در صدد است ۱۰۰۰ مگاوات برق نیز از ترکمنستان وارد کند.

در ادامه این دیدار قربانقلی محمداف گفت: عشق آباد خواستار توسعه مناسبات و روابط دوستانه خود با اسلام آباد است. پروژه خط لوله گاز «تاپی» فواید خوبی برای منطقه به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است در تاریخ ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۵ در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‌‌ محمداف» رییس جمهوری ترکمنستان، «اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رییس جمهوری هند طی مراسم باشکوهی برگزار شد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123906

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 152 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 17:51

هنوز تصمیمی درباره شمار نیروهای امریکایی در افغانستان گرفته نشده است

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۷

هنوز تصمیمی درباره شمار نیروهای امریکایی در افغانستان گرفته نشده است
 رییس جمهور امریکا هنوز تصمیمی درباره افزایش شمار نیروهای این کشور در افغانستان برای مقابله با طالبان نگرفته است.

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری آوا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا می‌خواهد به جنرال جان نیکلسون که رهبری نیروهای بین‌المللی را در افغانستان بر عهده دارد، زمان بدهد تا وضعیت میدانی را سنجیده و پیشنهاداتی در این باره ارائه کند.

پیتر کوک؛ سخنگوی پنتاگون با اشاره به این خواسته اشتون کارتر اضافه کرد: نیکلسون پس از سنجیدن اوضاع در افغانستان، تصمیم خواهد گرفت که در چه حوزه‌هایی تنظیماتی لازم است.

نیکلسون وعده داده است که در طول ۹۰ روز پیشنهادات خود را ارائه کند. وی از دوم ماه مارچ مسوولیت فرماندهی نیروهای آمریکایی را برعهده گرفته است.

قرار است تعداد سربازان امریکایی در افغانستان تا جنوری ۲۰۱۷ به ۵۵۰۰ هزار نفر برسد.

در عین حال برخی منابع گزارش داده اند که جنرال جان کمپبل که تا اوایل ماه جاری فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان بود، با زیر پا گذاشتن قوانین نظامی مستقیما پیشنهاد خود را برای کاخ سفید ارسال کرده و اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا را در جریان قرار نداده است. پیشنهاد کمپبل شامل هدف‌گیری مجدد شبه‌نظامیان طالبان بوده است.
این جنرال امریکایی این ادعا را نپذیرفته است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123895

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 13:42

دستگیری دو عامل انتحاری توسط نیروهای گمنام امنیت ملی در ننگرهار

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۸

دستگیری دو عامل انتحاری توسط نیروهای گمنام امنیت ملی در ننگرهار
ریاست عمومی امنیت ملی از بازداشت دو عامل انتحاری در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آوا، مؤظفین ریاست عمومی امنیت ملی طی عملیاتی  در مربوطات سرخ دیوار ولسوالی رودات ولایت ننگرهار از یک حمله تروریستی و انفجاری جلوگیری کردند.
در این عملیات دو تروریست به نام های نجیب الله فرزند شفتالو گل و ریاض الله فرزند نجیب الله  دستگیر شدند.
این تروریستان قصد انجام یک حمله انتحاری و انفجاری را با استفاده از یک عراده ریکشا بمب گذاری شده در یکی از نقاط مزدحم شهر جلال آباد داشتند که قبل از رسیدن به هدف توسط مؤظفین گمنام امنیت ملی بازداشت گردیدند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123892

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 137 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 12:41

کاهش ۳۰ درصدی سرمایه گذاری در کشور

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۲

کاهش ۳۰ درصدی سرمایه گذاری در کشور
اداره حمایت ازسرمایه گذاری افغانستان (آیسا) اعلام کرده است که ناامنی ها و عدم اعتماد سرمایه گذاران به حکومت وحدمت ملی افغانستان، رقم سرمایه گذاری در کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری آوا، «محمد قربان حقجو»، رییس اداره حمایت از سرمایه گذاری در یک نشست خبری گفت که میزان سرمایه گذاری در جریان سال ۱۳۹۴ خورشیدی نسبت به سال های گذشته در کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی در سال جاری که هم اکنون در آخر آن قرار داریم، رشد اقتصادی افغانستان از سوی دولت، بانک جهانی و صندوق وجهی ملل متحد پنج تا شش درصد تعیین شده بود اما این رقم به دلایل گسترش ناامنی و بی اعتمادی مردم نسبت به دولت نیز یک و نیم تا ۲ درصد کاهش یافته است.
آقای حقجو با اشاره به رقم عواید دولت در جریان سال ۱۳۹۴ گفت: در سال جاری خورشیدی نظر به سال گذشته عواید دولتی ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد که این افزایش به دلیل کاهش ارزش پول افغانی در برابر دالر است.
به اساس گفته های وی آمار ارایه شده از سوی این اداره، میزان سرمایه گذاری ها در سال ۱۳۹۳ حدود ۸۵۰ میلیون دالر بود که این رقم در سال ۱۳۹۴ به ۵۹۰ میلیون دالر کاهش یافته است.
رئیس اداره آیسا نبود امنیت، خروج نیروهای خارجی، تطبیق نشدن پروژه‌های زیر بنایی و فساد اداری را از بزرگترین عوامل کاهش سرمایه‌گذاری در کشور برشمرد و تصریح کرد: اگر وضعیت اینگونه پیش برود و در زمینه معادن و زراعت سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، سرمایه‌گذاری در کشور با چالش جدی مواجه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد سرمایه در کابل در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته است که در ۹ ماه اول سال جاری ۲۷۳ میلیون دالر در کابل سرمایه‌گذاری شده است در حالی که این میزان در سال گذشته ۲۴۹ میلیون دالر بود.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123893

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 125 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 12:41

یمنی‌ها ۱۷۶ مزدور سعودی را به اسارت گرفتند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹

یمنی‌ها ۱۷۶ مزدور سعودی را به اسارت گرفتند
بنا بر گزارش‌ها، مبارزان یمنی بیش از ۱۷۰ تن از مزدوران سعودی را در ولایت البیضا به اسارت گرفتند.

به گزارش خبرگزاری آوا، شبکه تلویزیونی المسیره اعلام کرد: مبارزان یمنی ۱۷۶ تن از مزدوران سعودی را در شهر الوطیه دستگیر کردند.

 این افراد در مسیر بازگشت به پایگاه‌های خود در ولایت مأرب به اسارت درآمدند.

ارتش و نیروهای مردمی یمن افزون بر این، محل تجمع مزدوران سعودی را در شهر الوازعیه در ولایت تعز هدف حملات موشکی قرار دادند.

در این حملات شماری از مزدوران کشته و زخمی شدند و دو موتر آنان نیز منهدم شد.

مبارزان یمنی اوایل ماه حوت نیز ۱۰۱ مزدور سعودی را در ولایت مأرب دستگیر کرده بودند.

این در حالیست که جنگنده‌های سعودی قصر الجمهوری و ناحیه الکَمب در تعز، شهر صرواح در ولایت مأرب و شهر خولان الطیال در ولایت صنعا را بمباران کردند.

عربستان سعودی از ششم ماه حمل سال جاری با هدف بازگرداندن قدرت به عبده ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات نظامی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده است.

در حملات رژیم سعودی تاکنون بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ یمنی از جمله ۲ هزار و ۲۳۶ کودک کشته و بیش از ۱۶ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

زیرساخت‌های یمن نیز در این حملات متحمل خسارت‌های سنگینی شده‌اند و بسیاری از شفاخانه ها، مکاتب و کارخانه‌ها از بین رفته‌اند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123894

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 114 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 12:41

حمله انتحاری به مسجدی در نیجریه ۲۲ کشته برجای گذاشت

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۵

حمله انتحاری به مسجدی در نیجریه ۲۲ کشته برجای گذاشت
یک عامل انتحاری امروز چهارشنبه به مسجدی در شهر «مایدوگوری» در شرق نیجریه یورش برد که به کشته شدن ۲۲ نفر منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، یک عامل انتحاری امروز چهارشنبه به مسجدی در شرق نیجریه یورش برد.

بر اساس این گزارش، این حمله که در شهر «مایدوگوری» اتفاق افتاد به کشته شدن ۲۲ نفر منجر شد.

شاهدان عینی اعلام کردند که به دنبال این حمله همچنین شماری دیگر به شدت مجروح شدند.

گفتنی است، تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما انتظار می رود که بوکوحرام مسئول آن باشد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123885

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 2:36

با خروج نیرو های روسیه، اردوی سوریه تضعیف نمی شود

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۰

با خروج نیرو های روسیه، اردوی سوریه تضعیف نمی شود
خروج بخش اساسی نیرو های نظامی روسیه از سوریه منجر به تضعیف اردو و رهبری سوریه نمی‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخاروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اقدام مسکو در خروج بخش اساسی نیروهای روس از سوریه هرگز منجر به تضعیف اردوی سوریه و موقعیت رهبری آن نخواهد شد.

وی گفت: "ما با حضور نظامی در سوریه تنها به اردو رسمی سوریه در مبارزه با تروریزم کمک کردیم. البته قبل از هر چیزی برای دفاع از منافع خود اقدام نموده ایم."

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که غرب زیاد تلاش کرد تا نشان دهد که عملیات روسیه در سوریه طوری پیش میرود که گویا این کشور "افغانستان جدید" است، اما باید گفت که جنگ روانی و تبلیغاتی غرب در این زمینه با شکست مواجه شد.

زاخاروفا درباره سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به مسکو گفت: مساله سوریه در صدر دستورکار سفر کری قرار دارد که قرار است در هفته آینده صورت بگیرد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123886

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 2:36

نگرانی مرکل از تجمع پناهجویان در یونان

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۴

نگرانی مرکل از تجمع پناهجویان در یونان
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز چهارشنبه گفت که بسته شدن مسیر پناهجویان از طریق منطقه بالکان به سوی شمال اروپا، وضع دشواری برای یونان ایجاد کرده است که باید همه اروپا را نگران کند. 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز از برلین نوشت، مرکل که در مجلس سفلی پارلمان آلمان (بوندستاگ) پیش از برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا با ترکیه سخن می گفت، هشدار داد: هیچکس نباید از کاهش سیل پناهجویان به داخل آلمان به علت بسته شدن مرزها توسط اتریش و دیگر کشورها، فریب بخورد. 

مرکل افزود: کاهش کنونی سیل پناهجویان به آلمان و برخی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یک مساله است و وضع در یونان مساله دیگری که باید موجب نگرانی شدید همه ما باشد، زیرا این امر بدون پیامدهایی برای همه کشورهای اروپایی نخواهد بود. 

سخنگوی صدراعظم آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که با وجود شکست سنگین «آنگلا مرکل» در انتخابات محلی ایالت های «بادن -ویرتمبرگ» و «راین لند پالاتینت»، وی برنامه ای برای تغییر سیاستش در قبال پناهجویان ندارد. 

بر اساس آمار سازمان های بین المللی، تنها در سال گذشته میلادی حدود یک میلیون پناهجو وارد خاک آلمان شده اند. 

ترکیه و اتحادیه اروپا اوایل ماه مارچ (حوت) درباره بستن مسیر عبور پناهجویان از یونان و مقدونیه به کشورهای ثروتمندتر در شمال اتحادیه اروپا از طریق مسیر بالکان، توافق کردند.
تعداد پناهجویان بدون مدرک در یونان از فبروری (دلو- حوت) و به دنبال توافق کشورهای اتحادیه اروپا برای اتخاذ تدابیر سختگیرانه تر از جمله محدود کردن ورود پناهجویان به مرزهایشان، افزایش یافته است. 

به گفته «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا، در سال ۲۰۱۵، حدود ۸۸۰ هزار نفر از پناهجویان از مسیر بالکان وارد اتحادیه اروپا شده اند. 

فقط در دوماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲۸ هزار نفر این مسیر را برای ورود به اروپا انتخاب کردند. 

یونان که با تبعات رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند با وجود کمک های خارجی تاکنون نتوانسته است به بحران مالی در این کشور خاتمه دهد و هجوم پناهجویان به مرزهای این کشور نیز مشکلات را تشدید کرده است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 123884

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 133 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 2:36